Primærhelsetjenesten har mange oppgaver, og laboratoriearbeid kan virke som en liten del av dette for mange. Likevel er det viktig å huske på at klinikerne i stor grad bruker informasjon fra laboratorieprøver for å ta kritiske beslutninger om diagnose og behandling. Det er et stort ansvar å ta laboratorieprøver av pasienter, og feil kan få store konsekvenser for enkeltmennesket.
Så hva må vi gjøre? Det hele starter med god opplæring. Alle som tar og analyserer pasientprøver må ha god kunnskap og kompetanse om laboratoriearbeid. Faget er bærebjelken i et laboratorium og innebærer prosedyrer og retningslinjer. Den enkelte ansatte har et eget ansvar for å tilegne seg kunnskap, slik at jobben blir utført faglig forsvarlig.
En leder skal legge til rette for at det legges vekt på å utvikle medarbeidere, gi rom for kompetanseøkning og tilstrebe en bærekraftig virksomhet.

Hva sier lovverket, og hvilke krav stilles?
Laboratoriearbeidet vi gjør er også knyttet til lovverk og forskrifter på lik linje med for eksempel legemiddelhåndtering. Det å ha systemer på plass og prioritering av opplæring og kompetanse er forankret i lover og forskrifter. Vi har 2 lover med flere paragrafer, og en forskrift som omtaler dette.
- Lov om kommunal helse og omsorgstjeneste (Lovdata.no, 2024)
- 4 omhandler krav til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet.
- Helse- og omsorgstjenestene skal være forsvarlige. Alle ansatte skal ha den nødvendige kunnskapen til å utføre oppgavene i løpet av en arbeidsdag.
- Pasientsikkerhet i fokus innebærer systematisk arbeid for kvalitetsforbedring.
- 8 omhandler undervisning og praktisk opplæring
- Enhver kommune plikter å medvirke til undervisning og praktisk opplæring av helsepersonell.
Det skal settes av tid til kunnskapsøkning. Det innebærer blant annet deltakelse på kurs og mulighet til å ta e–læringskurs!
- Lov om helsepersonell (Lovdata.no, 2024)
Helsepersonelloven er helt klar på vår plikt til å jobbe faglig forsvarlig! Et hovedelement i forsvarlighetskravet er at helsepersonell i utgangspunktet ikke skal gå inn i situasjoner man ikke er kvalifisert til å håndtere.
Vi må respektere våre faglige begrensninger. Det vil si at de nye sommervikarene ikke skal måle glukose uten opplæring, selv om apparatet er enkelt og det bare er et lite stikk og en liten dråpe blod. Du skal ikke måle INR på et ukjent apparat hvis du ikke har fått opplæring på metoden. Feil svar er verre enn et intet svar, og det er uforsvarlig å gi ut pasientsvar som du ikke er trygg på er riktige. Hektiske dager og liten tid til prosedyrelesing må ikke gå på bekostning av kvaliteten på pasientsvarene.
Ansvaret med å skaffe seg kompetanse i laboratoriearbeid ligger på hver enkelt av oss. MEN, ledelsen har også et ansvar for å lage gode systemer for opplæring slik at medarbeidere kan jobbe faglig forsvarlig. Vi må si fra hvis vi ikke har fått opplæring og hvis det ikke er tilrettelagt for øvelse!
- Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (Lovdata.no, 2017)
Forskriften sier noe om myndighetenes krav til hvordan virksomheten skal jobbe med kvalitet og sette oppgaver i system. Det stilles krav til blant annet:
- Oversikt over ansattes kompetanse og behov for opplæring
- Skriftlige prosedyrer som skal sikre at arbeidsoppgavene utføres forsvarlig
- Dokumentasjon på at kvaliteten er tilfredsstillende
Leder har ansvar for å etablere et kvalitetssystem som er tilpasset virksomheten.
Bruk av opplæringsplan gir god oversikt over de ansattes kompetanse
Noklus har laget forslag til en opplæringsplan i laboratoriearbeid som kan benyttes for å bidra til faglig forsvarlighet. Den sikrer en systematisk og grundig gjennomgang av aktuelle laboratorieoppgaver. Opplæringsplanen ligger tilgjengelig på «Min side» i papirform eller som digital løsning (noklus.no, 2023).
Planen gir ansatte oversikt over hvilke arbeidsoppgaver de er klarert for å utføre. For leder gir den oversikt over ansattes kompetanse, og hvor det er nødvendig å prioritere opplæring/sette inn ressurser.
Som helsepersonell har vi altså et eget ansvar for å tilegne oss den opplæringen vi trenger. Vi må be om å få avsatt tid til det, og vi må sørge for at vi ikke utfører oppgaver vi ikke har fått opplæring i. Leder har et ansvar for å legge til rette for, og ha et system for opplæringen. Opplæringsplanen fra Noklus er et viktig verktøy til bruk i prosessen.
Bibliografi
Lovdata.no. (2017, 01 01). Hentet fra Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-10-28-1250
Lovdata.no. (2024, 07 01). Hentet fra Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30
Lovdata.no. (2024, 09 01). Hentet fra Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven):
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64
noklus.no. (2023, 12 07). Hentet fra Opplæringsplan i laboratoriearbeid finnes nå i digital versjon - https://www.noklus.no/aktuelt/2023/desember/digital-opplaeringsplan-i-laboratoriearbeid/