God laboratoriekvalitet i hjemmetjenesten gir bedre behandling og lavere kostnader

God laboratoriekvalitet i hjemmetjenesten gir bedre behandling og lavere kostnader

Publisert 6. november 2024 - oppdatert 6. november 2024

Foto: Noklus

Laboratorieprøver spiller en sentral rolle i kommunehelsetjenestens virksomhet. Med et økende antall eldre og sykere brukere som behandles hjemme, er det avgjørende å opprettholde høy kvalitet på laboratorievirksomheten. Dette bidrar til at brukerne får god oppfølging og unngår unødvendige konsultasjoner og behandlinger. Sistnevnte fører til lavere kostnader for kommunen.

Overforbruk av laboratorieprøver gir unødvendige utgifter

Noklus har erfart at det i hjemmetjenesten er flere utfordringer knyttet til bruk av urinprøver, CRP og blodsukkermåling. Hjemmetjenesten rekvirerer selv urinprøver og CRP, og ofte «for sikkerhets skyld». Overforbruk av laboratorieprøver medfører utgifter til laboratorieutstyr, som teststrimler og reagenser, i tillegg til at de ansatte bruker av sin arbeidstid til ingen nytte.

Leder for hjemmetjenesteprosjektet i Noklus, Siri Fauli, forteller at overforbruk av laboratorieprøver er en del av det våre laboratorierådgivere har fokus på når de underviser og gir veiledning til våre deltakere.

Når laboratorierådgiverne underviser i riktig bruk av laboratorieprøver ved ulike tilstander, har de som regel fokus på å unngå overforbruk. De gir også tips til hvordan man kan forbedre samarbeidet mellom helsetjeneste og fastlege, noe som også kan hindre overforbruk. Dersom laboratorieprøvene brukes korrekt, kan dette bidra til bedre utnyttelse av ressursene.
Foto: Privat. Økonomi- og markedssjef, og prosjektleder for hjemmetjenesteprosjektet, Siri Fauli.

Foto: Privat. Økonomi- og markedssjef, og prosjektleder for hjemmetjenesteprosjektet, Siri Fauli.

Dokumentert bedret kvalitet på laboratorietjenestene

Som del av et landsdekkende kvalitetssystem, vil deltakere i Noklus jevnlig få tilsendt materiale (blod/urin) for ekstern kvalitetskontroll (Nokluskontroll) av de pasientnære instrumentene som er i bruk. Prøveresultatet (fasit) er ukjent for deltaker. Deltaker analyserer kvalitetskontrollene og registrerer resultatene. Deltakerne vil så få en tilbakemelding på sine resultater, med vurderingen god, akseptabel og dårlig. Resultatet «dårlig» må følges opp da dette tyder på feil i resultater også for pasienter/brukere. Noklus laboratorierådgivere vil i disse tilfellene følge opp deltaker med veiledning.

Figur: Nedgang i dårlige resultater på ekstern kvalitetskontroll.

Figur: Nedgang i dårlige resultater på ekstern kvalitetskontroll.

 

En gjennomgang av utvikling i prosentvis god/akseptabel/dårlig analysekvalitet for alle hjemmetjenesteenheter som har besvart Nokluskontroller på CRP og urinstrimmel i perioden 2020-2024, viser en betydelig forbedring i analysekvalitet.

I figuren til venstre ser man andel (%) hjemmetjenesteenheter med dårlig resultat på ekstern kvalitetskontroll i perioden 2020-2024.

Manglende opplæring og behov for økt kompetanse

Ifølge Siri Fauli er det et stort behov for opplæring i laboratoriearbeid for både helsefagarbeidere og sykepleiere, fordi dette fagområdet vanligvis ikke inngår i deres grunnutdannelse.

Vi har foretatt kartlegginger som viser at ansatte i hjemmetjenesten sjelden eller aldri har vært på laboratoriefaglige kurs før enheten ble deltaker i Noklus. Samtidig erfarer vi at laboratoriefaglig opplæring er etterspurt blant mange ansatte.

Her kan du lese mer om hjemmetjenesteprosjektet.

Sist oppdatert: 06.11.2024 12:43:10