Sommerpraten, Søgne omsorgssenter

Sommerpraten: Kompetanseheving gav positive effekter for arbeidsmiljøet

Publisert 17. juli 2024 - oppdatert 17. juli 2024

Foto: PK entreprenører AS

Søgne omsorgssenter ligger på Tangvall, som er sentrum i Søgne, i Kristiansand kommune. Der jobber sykepleier Ingunn Grøtteland som fagkoordinator, og vi har tatt en prat med henne for å få noen gode tips til laboratoriehverdagen. Hun har nemlig klart å engasjere sine kolleger til å utføre e-læringskurs som en del av kompetansehevingen i laboratoriearbeid. 

Søgne omsorgssenter er en del av Omsorgssenter Vest, og består av to avdelinger. Tangvall 1. etasje er en langtidsavdeling for personer med demens og Tangvall 2. etasje består av korttidspasienter og langtidsbeboere. Begge avdelingene har felles laboratorium. 

I tillegg til Søgne omsorgssenter består Omsorgssenter Vest også av Langenes omsorgssenter (langtidsbeboere for personer med demens) og Keplandstunet (omsorgsboliger). 

Ansvar og samarbeid er stikkord for fagkoordinator

Vi er nysgjerrige på hvilke oppgaver Ingrid Grøtteland har som fagkoordinator ved Søgne omsorgssenter, og har bedt henne fortelle oss litt om dette.

Som fagkoordinator er det jeg som har ansvar for opplæring av de nyansatte, og jeg er medansvarlig for at ansatte tilegner seg kompetanse innenfor de ulike fagfeltene. Jeg er også medansvarlig for faglig forsvarlig tjeneste for våre beboere.

I tillegg til dette samarbeider hun både med leger, fysioterapeuter og ergoterapeuter. Grøtteland har et tett samarbeid med avdelingsleder, og alle avgjørelser tas i samarbeid med leder.

Tangvall 2. etasje har to ressurspersoner som deler på ansvaret for laboratoriet, og disse er også viktige samarbeidspartnere for meg.
Jeg samarbeider også med videregående skoler og universiteter. og koordinerer elever og studenter. Og jeg har også et godt samarbeid med Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Agder.

Dette er bare noen av hennes mange oppgaver, og nå skal vi høre mer om hvordan hun sørger for at kollegene har god nok kompetanse i laboratoriearbeidet. 

Fagkoordinator Ingunn Grøtteland ved Søgne omsorgssenter. Foto: Privat

Fagkoordinator Ingunn Grøtteland ved Søgne omsorgssenter. Foto: Privat

Variert analyserepertoar

Ved omsorgssenteret har de analyseinstrumenter for å måle CRP, Hb, glukose, INR og urinstrimmeltest. De tar også venøse prøver som de sentrifugerer selv før disse prøvene sendes videre til sykehuset via legekontoret. Det er dermed mye kompetanse innenfor laboratoriearbeidet som skal vedlikeholdes for sykepleierne og helsefagarbeiderne som utfører disse testene. 

Hvordan klarer de å holde seg oppdatert i laboratoriearbeidet? 

Som fagkoordinator er det Ingrid Grøtteland som holder oversikten over både laboratoriet og at de ansatte har den nødvendige kompetansen de trenger. Grøtteland hadde et ønske om å sette kompetanseheving innen laboratoriearbeid på dagsorden, og det har hun virkelig fått til! 

Med støtte fra leder ved omsorgssenteret, Ann Karin Johanson, ble det bestemt at alle ansatte skulle utføre aktuelle e-læringskurs som de har tilgjengelig på "Min side". Kursbevisene ble fremvist til leder og satt i personalmappen. 

Ledelsesansvar å legge til rette for kompetanseheving

Som leder har Ann Karin Johanson lagt til rette for at kompetanseheving er noe de satser på, men det er de ansatte som har gjort det praktisk mulig å få til å gjennomføre alle kursene. 

Jeg er kjempestolt av de ansatte! De har virkelig stått på og hjulpet hverandre til å få gjennomført kursene. De har dekket opp for hverandre og byttet på arbeidsoppgaver for at kolleger skal få ro til å gjennomføre kursene.


Nå har samtlige ansatte ved Tangvall 2. etasje gjennomført Noklus e-læringskurs, og de andre avdelingene er godt i gang med kursene. Leder Ann Karin Johanson mente denne gode innsatsen fortjente å belønnes, så i starten av juni ble det feiret med kake i lunsjen. 

Læring fremmer mestring og trygghet

Formålet med å fokusere på å gjennomføre e-læringskursene var å heve kompetansen innen laboratoriearbeidet, men dette skapte også flere positive ringvirkninger.  

Dette har også skapt et bedre arbeidsmiljø og læringsmiljø! Alle faggrupper har utført de samme kursene og har utvekslet kunnskap i etterkant. De har blitt tryggere i å utføre laboratoriearbeidet, og sett viktigheten av at legen får et prøvesvar som kan stoles på i oppfølgingen av pasientene.


Gode tips på tampen

Vi har bedt Ingunn Grøtteland dele noen gode tips med dere lesere. Hun er klar på at tiltak må være forankret i ledelsen, så det er et godt og viktig tips å ta med videre.

Annet hun trekker frem er: 

  • Det å ha en fagkoordinator som har ansvar for det faglige er viktig, slik at avdelingsledere kan ta seg av ledelse.
  • Å ha oversikt og kunnskap om hva vi holder på med, og stille spørsmål om hvorfor vi gjør som vi gjør.
  • Å ha en forventning om at alle ansatte som utfører laboratorieoppgaver gjennomfører e-læringskurs hos Noklus.
Still spørsmål til hvorfor vi gjør som vi gjør! Spørsmål vi stiller oss er: Hvorfor tar vi en blodprøve/urinprøve? Hvorfor er det viktig at prøven blir tatt riktig? Og ikke minst; Hva skal vi bruke svaret til?

Vi takker for den inspirerende praten og de gode tipsene, og ønsker alle ved Søgne omsorgssenter en god sommer! 

Sist oppdatert: 17.07.2024 08:00:15